Vappua, mister Dimitris
Efin ystävä, Kreikan prinssin entinen kokki, on kutsunut meidät kylään. Mikä olisikaan parempaa kuin viettää Suomen vappuaatto siellä.
Kreikassahan vappua eli Protomagiaa vietettään vasta seuraavana päivänä.

Mies joutui tekemään töitä koko vappuaaton päivän.
Minä valmistelin meille vappulounaan ja sekin nautittiin töiden lomassa.


Täällä perinteisiin kuuluu vappuna tehdä kranssi oveen, kranssi poltettaisiin sitten juhannuksena, kun se on kuivanut.
Kävin sitten tylsyyksissäni keräilemässä erinäköisiä kukkia ja kasveja tähän kranssiin.

En kyllä selkeästikään ole mikään kranssin tekijä, sen näköinen kököstys siitä tuli.


Iltapäivästä lähdimme ajelemaan kohti Sidirokastroa, Mr. Dimitriksen luo.
Hänellä on siellä kylässä vuoren korkeimmalla paikalla hieno talo.
Hän omatoimisesti siellä viljelee ruokansa ja tekee itse jopa omat viininsä.
Hän haluaisi myydä tämän paikan jollekin. joka osaisi arvostaa kaikkea tätä hänen tänne tekemäänsä.
Jälkeläisiä kun hänellä ei ole.
Todella upea näky oli, kun pääsimme paikalle. Täältä näkyy Mavrovouniin asti ja merelle.


Mr. Dimitriksellä oli tulkkina veljenpoikansa Harris, joka kovin innokkaasti heti rupesi esittelemään meille tiluksia ja kaikkea, mitä tontilta löytyy.


Tarkkaan kävimme kaikki tontin rajat läpi. Pääsimme jopa ihastelemaan viinikellariin asti.



Minä näen jo sieluni silmin, kuinka rakentaisin tästä viinikellarista itselleni ihanan pesän.


Toki matkaahan täältä on kylälle ja lähimpiin kauppoihin, mutta se varmasti taittuisi autolla.

Talon alla on iso vesisäiliö, jonne kerätään kaikki sadevesi, joten vedestäkään ei välttämättä täällä pulaa tulisi.

Täältä löytyy myös aurinkopaneelit sähkön tuottamiseen.

Sidirokastrossa on noin 30 asukasta talvisin, kesällä asukasmäärä nousee huomattavasti.

Mr. Dimitris oli luvannut kokata meille myös ruokaa. Odotin tätä kyllä innolla.

Hänellä oli ihana kesäkeittiö, missä hän kuulemma viettää suurimman osan ajasta. Talveksi sinne ilmeisesti tuodaan myös televisio.

Itse Dimitris ei oikein englantia puhunut. Sanan sieltä ja sanan täältä, mutta puhuimme pääosin englantia Harisin ja Efin kanssa. Kaikki sitten tulkattiin Dimitrikselle.

Mieheni onneksi saimme pastaa lihakastikkeella ja se oli niin maistuvaa.

Ja tietenkin sitä Dimitriksen itse tekemää viiniä.

Huomasin että taloa oli hieman remontoitu, kun pääsin sitä itse omin päin tutkiskelemaan. Sieltä löytyi myös Kreikan prinssin vanhoja kalusteita.

Tämä on kyllä mielenkiintoinen paikka ja tästä saisi vaikka mitä.

Missähän se minun lottovoittoni on?
Hienosti meni vappu iltapäivä iltaan. Juotiin vielä oikein hyvät kahvit ruoan päälle.

Lähtiessä Dimitris halusi halata ja vaihdettiin siinä poskisuudelmatkin 😁
Täällä kyllä tuli sellainen rauhan tyyssija olo.
Jotenkin voin kuvitella, että tämä paikka inspiroisi juuri luovuutta, kirjoittamiseen, maalaamiseen, mihin vaan.
Oli kyllä aivan ihana kokemus tämä.
Kun pääsimme takaisin Mavrovouniin, niin oli jo Ilta pimeä.
Ajattelimme lähteä katsomaan, että näkyisikö Gythion kaduilla elämää.


Pysähdyimme yhdessä rantabaarissa drinkeillä ja kävimme kävelemässä semmoisia nurkkia myös, missä emme aikaisemmin ole käyneet.


Ihan kiva, hieman erilainen vappuaatto.
Takaisin kotona otin vielä yömmyssyksi pienen vapouskumpan.

P.S jos joku kiinnostui Dimitriksen paikasta. Minulta saa lisätietoja ja yhteystiedot
Vappupäivä
Onneksi olin unohtanut käydä kaupassa ostamassa vappupiknik sapuskat sillä vettä tuli kaatamalla ja oli todella kylmää.
Pakkaus puuhat jatkui.

Kävimme heittämässä hyvästit aasikavereillemme ja samalla reissulla kävimme syömässä Travichtit. Uskalsin jopa yhden ouzon napata.




Ihana kukkatori oli Gythion aukiolla, todella edullisia kukkia, ostin yhden kukan Efille kiitokseksi. Leipomosta vappuherkkut mukaan.


Trevassa kävimme vielä illalla heittämässä hyvästit.

Media toitotti kylmintä vappua 70 vuoteen.

Discover more from Piristys
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Arja Eskelinen
Olipas erilainen vappu Teillä. Ihania ruusuja ja erikoinen koti.
Kiitos taas tästä aamuisesta lukuhetkestä!!
Hyvää alkavaa viikkoa!
Laura
Mukavaa viikkoa. Täältä kohta lähetään kohti lento kenttää ja uutta seikkailua
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
Piti oikein katsoa, että mitä ihmettä, prinssi. Mutta näköjään ”Kuninkaalliset arvonimet ovat kuitenkin edelleen käytössä historiallisina ja seremoniallisina titteleinä.” Aikamoista. Ja kyllähän nuo sapuskat oikein hyviltä taas näyttävät!
Laura
Piti itekki perehtyä. Ja sapuska kelpas