Vappua, mister Dimitris

Efin ystävä, Kreikan prinssin entinen kokki, on kutsunut meidät kylään. Mikä olisikaan parempaa kuin viettää Suomen vappuaatto siellä.

Kreikassahan vappua eli Protomagiaa vietettään vasta seuraavana päivänä.

Aamusta hieman pakkaamista

Mies joutui tekemään töitä koko vappuaaton päivän.

Minä valmistelin meille vappulounaan ja sekin nautittiin töiden lomassa.

Vappulounasta

Täällä perinteisiin kuuluu vappuna tehdä kranssi oveen, kranssi poltettaisiin sitten juhannuksena, kun se on kuivanut.

Kävin sitten tylsyyksissäni keräilemässä erinäköisiä kukkia ja kasveja tähän kranssiin.

Kukkia kranssiin

En kyllä selkeästikään ole mikään kranssin tekijä, sen näköinen kököstys siitä tuli.

Kukat lajiteltuna
Valmis kranssi.. Aika kauhee

Iltapäivästä lähdimme ajelemaan kohti Sidirokastroa, Mr. Dimitriksen luo.

Hänellä on siellä kylässä vuoren korkeimmalla paikalla hieno talo.

Hän omatoimisesti siellä viljelee ruokansa ja tekee itse jopa omat viininsä.

Hän haluaisi myydä tämän paikan jollekin. joka osaisi arvostaa kaikkea tätä hänen tänne tekemäänsä.

Jälkeläisiä kun hänellä ei ole.

Todella upea näky oli, kun pääsimme paikalle. Täältä näkyy Mavrovouniin asti ja merelle.

Meri näkyy
Sidirokastroa. Täältä kulkee ilmainen bussi kaksi kertaa viikossa. Muös kauppaautot käy

Mr. Dimitriksellä oli tulkkina veljenpoikansa Harris, joka kovin innokkaasti heti rupesi esittelemään meille tiluksia ja kaikkea, mitä tontilta löytyy.

Pihamaa
Harris oikealla ja Efi ja Dimitris vasemmalla

Tarkkaan kävimme kaikki tontin rajat läpi. Pääsimme jopa ihastelemaan viinikellariin asti.

Melko matala ovi vie vii kellariin
Hartis esittelee viinikellaria
Viiniäkin löytyy

Minä näen jo sieluni silmin, kuinka rakentaisin tästä viinikellarista itselleni ihanan pesän.

Itse talo. Pahoittelut sormesta 🤣
Kesäkeittiö ja pihaa

Toki matkaahan täältä on kylälle ja lähimpiin kauppoihin, mutta se varmasti taittuisi autolla.

Oleskelu paikka

Talon alla on iso vesisäiliö, jonne kerätään kaikki sadevesi, joten vedestäkään ei välttämättä täällä pulaa tulisi.

Vesisäiliö

Täältä löytyy myös aurinkopaneelit sähkön tuottamiseen.

Taloa sisältä

Sidirokastrossa on noin 30 asukasta talvisin, kesällä asukasmäärä nousee huomattavasti.

Ihania ruusuja kasvoi pihassa

Mr. Dimitris oli luvannut kokata meille myös ruokaa. Odotin tätä kyllä innolla.

Kesäkeittiötä ja sormi.. Mites nyt oon näitä ruvennu viljelee

Hänellä oli ihana kesäkeittiö, missä hän kuulemma viettää suurimman osan ajasta. Talveksi sinne ilmeisesti tuodaan myös televisio.

Harris tarjoilemassa viiniä

Itse Dimitris ei oikein englantia puhunut. Sanan sieltä ja sanan täältä, mutta puhuimme pääosin englantia Harisin ja Efin kanssa. Kaikki sitten tulkattiin Dimitrikselle.

Onkohan tällä herralla nälkä?

Mieheni onneksi saimme pastaa lihakastikkeella ja se oli niin maistuvaa.

Ah mitä ruokaa

Ja tietenkin sitä Dimitriksen itse tekemää viiniä.

Pöytäseurue. Vasemmalla minä ja Harris oikealla Dimitris ja Efi. Huom ruokailu lopetettu aiksi lakki päässä.

Huomasin että taloa oli hieman remontoitu, kun pääsin sitä itse omin päin tutkiskelemaan. Sieltä löytyi myös Kreikan prinssin vanhoja kalusteita.

Makuuhuone

Tämä on kyllä mielenkiintoinen paikka ja tästä saisi vaikka mitä.

Ihana ruusu pihassa

Missähän se minun lottovoittoni on?

Hienosti meni vappu iltapäivä iltaan. Juotiin vielä oikein hyvät kahvit ruoan päälle.

Kunnon filtterikahveet kera pikkuleipien

Lähtiessä Dimitris halusi halata ja vaihdettiin siinä poskisuudelmatkin 😁

Täällä kyllä tuli sellainen rauhan tyyssija olo.

Jotenkin voin kuvitella, että tämä paikka inspiroisi juuri luovuutta, kirjoittamiseen, maalaamiseen, mihin vaan.

Oli kyllä aivan ihana kokemus tämä.

Kun pääsimme takaisin Mavrovouniin, niin oli jo Ilta pimeä.

Ajattelimme lähteä katsomaan, että näkyisikö Gythion kaduilla elämää.

Muutama ihminen liikenteessä
Oli kyllä hyvä tämä drinksu

Pysähdyimme yhdessä rantabaarissa drinkeillä ja kävimme kävelemässä semmoisia nurkkia myös, missä emme aikaisemmin ole käyneet.

Kirkosta puuttuu pala jotta joskus aikanan on bussit mahtuneet kääntymään tässä. Ollut ennen pääkatu
Baileys drinksu

Ihan kiva, hieman erilainen vappuaatto.

Takaisin kotona otin vielä yömmyssyksi pienen vapouskumpan.

P.S jos joku kiinnostui Dimitriksen paikasta. Minulta saa lisätietoja ja yhteystiedot

Vappupäivä

Onneksi olin unohtanut käydä kaupassa ostamassa vappupiknik sapuskat sillä vettä tuli kaatamalla ja oli todella kylmää.

Pakkaus puuhat jatkui.

Minä pakkaan mies relaa

Kävimme heittämässä hyvästit aasikavereillemme ja samalla reissulla kävimme syömässä Travichtit. Uskalsin jopa yhden ouzon napata.

Hei hei kamut 😢
Ai luoja ku oli hyvää
Niin ku näkyy
Leipomon hetkut nautittiin illalla

Ihana kukkatori oli Gythion aukiolla, todella edullisia kukkia, ostin yhden kukan Efille kiitokseksi. Leipomosta vappuherkkut mukaan.

Kukkatori
Efin kukka

Trevassa kävimme vielä illalla heittämässä hyvästit.

Miso kilo lefko krasi ja yks saganaki vielä

Media toitotti kylmintä vappua 70 vuoteen.

Lunta tullut lisää vuorilla

Discover more from Piristys

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

4 comments on “Vappua, mister Dimitris”

  1. Arja Eskelinen

    Olipas erilainen vappu Teillä. Ihania ruusuja ja erikoinen koti.
    Kiitos taas tästä aamuisesta lukuhetkestä!!
    Hyvää alkavaa viikkoa!

    Vastaa
    1. Laura

      Mukavaa viikkoa. Täältä kohta lähetään kohti lento kenttää ja uutta seikkailua

      Vastaa
  2. Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

    Piti oikein katsoa, että mitä ihmettä, prinssi. Mutta näköjään ”Kuninkaalliset arvonimet ovat kuitenkin edelleen käytössä historiallisina ja seremoniallisina titteleinä.” Aikamoista. Ja kyllähän nuo sapuskat oikein hyviltä taas näyttävät!

    Vastaa
    1. Laura

      Piti itekki perehtyä. Ja sapuska kelpas

      Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *