Porukalla Tallinnaan

Aikainen herätys aamulla, työt alta pois ja menox.

Deja vu, kuukaus sitte mentiin hämärässä kohti Helsinkiä. Lunta aavistus näkyvissä. Voi kun voisin palata siihen hetkeen takaisin. En pelkäisi hetkeäkään.

Harmaa keli

Vettä satoi koko matkan, lumetkin hävisi. Karmea keli. Ei paljoa luo jouluisen Tallinnan reissun tunnelmaa. Sitähän tässä lähdettiin hakemaan.

Ja sataa

Auton vienti Espooseen, jossa serkkuni perheineen meitä odotteli.

Selfie

Eli nyt menisimme seuraavalla porukalla: minä 39.v, mies joka täyttää sunnuntaina 37 v. Tyttäreni 16.v, serkkuni (nainen) 33 v. Serkun mies 34 v. Heidän tyttärensä 3v. & 1v.

Ajattelin hieman katsella tätä reissua mikä toimii ja ei toimi tämmöisellä isommalla porukalla.

Matka alkoi bussilla. Kivasti saatiin sovelluksella liput ostettua. Noin vartti Matinkylän Isoon omenaan, josta jatko yhteys Ruoholahteen.

Bussisa on tunnelmaa

Ruoholahdessa pika pyrähdys kauppaan, ostamaan lapsille ja ehkä vähän aikuisillekkin äpöstettävää.

Metrolla pääsee
Tykkään kovasti näistä liukuportaista metrolle. Ja tuosta miehestäkin

Ruoholahden raitiovaunupysäkille on metrolta matkaa, joten jos ei pakottava tarve, kävelkää muutama kortteli suoraan satamaan.

Me mentiin sen kiertotien kautta. Teini valitti polveansa jo autossa, joten ei kelvannu mikään syöminen tai juominen. Koita noita nyt sitten miellyttää.

Sopivasti kun piti terminaalissa päästä porteista sisään lasten kanssa, tuli henkilökunta jotka johdatti lapsiperheen porttien sisäpuolelle oven kautta. Pienellä sähläyksellä.

Joulun tunnelmaa

Porukan pienimmät otti ilon irti. Pääsimme suoraa liki lasten leikkipaikkaa, jossa oikeastaaan vietimmekin koko ylityksen.

Sen verta kiertelin todetakseni pubin olevan täysi. Hyvä duo esitti meneviä biisejä. Tunnelma oikein mukava. Join lasin viiniä ja mies otti siinä samalla oluen.

Lasi viiniä

Mukavasti meni matka. Perillä odotti karmea vesisade. Tyttäreni ja mieheni ottivat Uberin ja me muut käveltiin reippaasti kohti vanhaa kaupunkia.

Tallinan uusi terminaali
Rakennus työmaa satamassa
Sateinen Tallinna

Olin saannut valmiiksi ohjeet kuinka pääsisimme asuntoon joka sijaitsi kultasepänliikkeen yläkerrassa. Eka löydettävä avain monen mutkan takaa ja sitten selvittävä pakopeleistä. Onneksi mies tyttäreni kanssa oli selvittänyt tämän pulmapelin ennen kuin saavuimne paikalle.

Air bnb sisäänkäynti
Tervetuloa vanhaan kaupunkiin
Ihana Tallinan joulutori
Karuselli joulutorilla

Asunto oli aivan mahtava, ehkä jopa liian isokin, mutta tunnelma ❤️. Takka ja tassuamme. Onneksi minä sain tehdä tämän valinnan… sijainti vielä joulutorin välittömässä läheisyydessä.

Keittiö
Makuuhuone nro 4
Olohuone ja takka
Ihana sohva oli olohuoneessa

Pienen fiilistelyn jälkeen kohti joulutoria ja glögiä.. Ne pakolliset. Varma tapa saada joulufiilistä vaikkei lunta olisikaan. Paljon porukka ja ihmiset hyvällä tuulella.

Tunnelmaa

Päätimme tehdä illan ruuan asunnolla. Haimme tarvikkeet kotoisasti Prismasta.

Näkymä kylpyhuoneesta
Joulutori

Kanapasta upposi makoisasti. Sauna päälle ja takkaan tulet. Voi kun voisi tehdä näin kotonakin.

Raahasin ison rahin takan eteen ja kaadoin ison lasin punaviiniä itselleni kun muut saunoivat.

Rakastan takan edessä istumista
❤️
Yammas

Saunomisten jälkeen lupapassi pieneen ulkoiluun serkun kanssa tupsahti käsiimme. Joten glögille.

Eihän sitä paikkaa löytynyt mistä glögiä olis saannu siihen aikaan. Monta suomalaista ja suomibaaria ohitettiin ennenkuin eksyimme jollekkin sivukujalle. Pieni baari valikoitui paikaksemme. Irish cofdee ja Aperol Spritz saisi nyt ajaa glögin asiaa. Mukava jutustelu tuokio juomien parissa vei taas ajatukset muualle kaikesta. Tovi siinä istuskeltiin. Olisihan siinä toisenkin ollut.

Arti bar
Aperol Spritz ja Irish coffee

Unesta ei ollut tietoakaan, kun pääsimme takaisin asunnolle. Hyödynsin hetken.. Joskus on hyvä istua tovi omien ajatusten kanssa.

Sänky oli todella mukava ja peitot ihanan möyheät. Hyvät unet.

Aamulla teimme aamupalaa koko porukalle. Säästettiin siinä jonkun verran.

Aurinkokin näyttäytyi

Mitään päämäärää meillä ei ollut reissun suhteen, kunhan kuljimme sinne minne parhaalle tuntui.

Sisäpiha

Lapsiperheen kanssa Tallinna voi olla aika haastava, varsinkin jos rattaiden kanssa haluaa vanhassa kaupungissa liikkua. Melkoisen kierroksen joutui tekemään päästäkseen näköalapaikoille. Helppo on jos kaksi aikuista jalkoineen on liikenteessä.

Viron lippuja
Jossain oli huomioitu esteettömyyttä
Ja pääsi ramppia pitkin kulkemaan
Vanhan kaupungin muureja
Täällä on aina kiva käydä

No näköalapaikat tuli kuitenkin katsastettua. Nälkä kurni.

Hienot on maisemat

Porukalla paikan valitseminen syömiseen voi olla haastavaa. Teini jolle kelpaa.. Öö.. Ei juuri mikään.. Vuotias joka vasta opettelee makuja. Kolme vuotias kanamuna allergiansa kanssa. Kolme aikuista, jotka syö melki mitä vaan.. Ja sitten minä.. No ei siitä sen enempää.

Rae ei pettänyt tälläkää kertaa. Serkkuni miehensä kanssa otti merenelävistä tehtyä keittoa. Itselleni valikoitui listalta kanapasta. Mieheni otti porsaanpotkaa perunoilla ja paistetulla hapankaalilla. Kolmevuotias halusi ranskalaisia ja kasviksia. Kaikki olivat todella tyytyväisiä ruokiinsa.

Raessa on kyllä todella miellyttävä palvelu. Alkoi englanniksi mutta ruokailun alkaessa tarjoilija puhui meille suomea.

Miehet lupautuivat jäämään lasten kanssa siksi aikaa kun kävisimme kaupassa hakemassa illaksi evästä. Poikkesimme matkalla muutamassa pikku putiikissa, mutta mitään ei tarttunut matkaan.

Aika kuluin lämpimässä asunnossa mukavasti. Mietimme illan ruokapaikkaa ja soitimme jopa yhteen kysyäksemme vapaita pöytiä. Olisi ollut sellainem varattavissa, mutta vasta puoli kahdeksaksi johon olisi yli kaksi tunti. Emme sitä varausta tehneet. Iso virhe…

Lähdimme kiertelemään kaupunkia ja etsimään mahdollista ruokapaikkaa.. Kaikkialla täyttä. Hieman kyllä harmitti.

Farm ravintola jonne ehdottomasti haluan ensi kerralla

Pitkän kiertelyn ja monen ei oon jälkeen. Löysimme jostain kellarista kiinalaisen. Ei se kyllä huonokaan valinta ollut. Oikein maukasta sapuskaa, sai kaikki mahansa myös täyteen.

Hetken vielä kiertelyä joulutorilla kunnes tuli lasten nukkumaanmenoaika.

Takkaan tulet musiikkia soimaan ja tapaspöytä pystyyn. Vanhan kaupungin laidalta pienestä Prismasta löytyi yllättävänkin hyviä herkkuja.

Aika kului siinä rupatellessa, vähän liiankin hyvin.

Tunnelmaa

Aamulla meinaan väsytti. Ehkä se viimeinen viinilasillinen olisi pitänyt jättää ottamatta.

Asunnon luovutus kello 11 joten pakaasia kasaan ja kohti satamaa. Kerkesin käydä hakemassa vielä muutaman ostoksen ennen laivaan menoa.

Rakas ihana Europa

Oli mieheni syntymäpäivä. Varasin edellisenä päivänä Europan Tavolata ravintolasta meille pöydän. Pienenä yllätyksenä.

Noh eihän se nappiin oikein mennyt. Valitsimme kaikki pitsaa ruuaksi kun niitä oli niin kehuttu. Ihan kaikkea muuta kuin hyviä. Mauttomia ja paksupohjaisia. Koitin siinä sitten tunnelmaa pelastaa ja kehua omaa pitsaani. Taisi olla liian läpinäkyvää.

Loppu laivamatka jokainen seikkaili tahollaan. Itse kävin tax freessa ja kuuntelemassa pubissa trubaduuria.

Ihana meri
Ja minä

Sama seikkailu takasin päin satamasta Espooseen ja autolla kohti keski-suomea. Nukuin koko matkan uusi Jyskistä ostettu matkatyyny oli kyllä tarpeen. Annan 10 pistettä.

Kaikki taisi olla tyytyväisiä matkaansa.