Serlachius-museot Mänttä-Vilppula
Voisiko Lauantaita paremmin viettää?
Mänttässä sijaitsevat Serlachiuksen museot ovat houkutelleet jo tovin, nyt varasimme ajan visiitille.
Eli kaksi museota ja kumpaankin oma aikansa. Gösta klo. 11 ja Gustaf klo 13. Tuo väli oli aika tiukka, mutta tuskin kukaan sakottaisi jos sen ylittäisi.
Göstassa saimme olla oikeastaan ihan kahdestaan. Esillä oli Simon Pattersonin, Päästä varpaisiin, sekä jatkuvasti näytillä olevat: Paperiperkele, Apteekkarin kauppahuone ja Selluportin takana.
Pattersonin näyttely sisältää karttoja, kaavoja, listoja ja käyttöohjeita.
Tämä näyttely on esillä vielä vuoden 2022 tammikuun alkuun.
Itse rakennus oli todella kaunis, metsäyhtiön entinen pääkonttori.
Apteekkarin kauppahuoneeseen, joka oli toiminnallinen työpaja, olisi saannut kulumaan enemmänkin aikaa ja se olisi varmasti lapsille mieluinen kokemus. Oli roolivaatteita ja tehtäviä.
Selluportin takana kuvaa tehtaiden toimintaa työntekijöiden kertomana.
Paperiperkele. Oli hienosti toteutettu näyttely. Kuulokkeiden avulla tarina vie huoneesta toiseen, kertoen Gustaf Adolf Serlachiuksen tarinaa. Ei ehkä lapsille tämä.
Kävimme tämän noin puoli tuntia kestävän näyttelyn hieman pikakelauksella läpi koska seuraava varattu aika oli käsillä ja Göstaan matkaa oli kolmisen kilometriä.
Rekennuksessa oli myös kahvila ja pieni kauppa.
Göstaan oli hyvät opasteet ja pihassa kivasti parkkipaikkoja.
Gösta on Serlachiuksen edustuskodiksi rakennettu kartano, esillä on taidesäätiön omia kokoelmia. Taidemuseo on laajentunut puupaviljonkiin, jossa esitellään nykytaidetta.
Museot sijaitsee Melasjärven rannalla, kauniissa puistoympäristössä.
Täällä näyttelyinä oli: Nanna Hännisen: How about the future? Petri Eskelisen: Toimintamuisti, sekä Rodney Grahamin: Taiteilijoita ja malleja. Nämä näyttelyt ovat esillä vain maalis tai huhtikuun ajan.
Viimeisimmästä aloitimme.
Isossa hallissa oli esillä valeasuisia omiakuvia, maalauksia ja veistoksia.
Seuraavaksi siirryimme ihmettelemään toimintamuistia. Näyttely pohtii ajankohtaisia kysymyksiä luonnon ja ihmisen suhteesta ja kokoaa yhteen elävien olentojen käyttäytymisen malleja.
Hännisen näyttelystä ei oikein tarttunut mitään matkaan, joten jatkoimme katsomaan jatkuvasti esillä olevia kartanon klassikoita.
Puupaviljongista löytyy myös sali, jossa järjestetään konsertteja. Täällä voit myös ruokailla maisemaravintola Göstassa.
Ympäristöstä löytyy myös Harry Kivijärven veistoksia. Niitä ei lähdetty rämpii hankeen katsomaan 😁
Sen sijaan lähdimme Mänttän keskustaan pitsalle, koska nälkä jo kurni vatsassa. Yhtään en pitserian nimeä muista mutta sijaitsi ruokakaupan kanssa samassa rakennuksessa.
Kaiken kaikkiaan oikein turvallisia museo vierailuja, jälkimmäisessä meidän lisäksi oli viiden hengen porukka.
Mikähän museokärpänen on päässyt meitä puremaan? 😁
Nana
Tuolla on kyllä aina yhtä kiva käydä, loistavat museot!
Laura
Olen samaa mieltä. Kesällö viimeistään uusiksi ja alkaahan siellä jonkun ajan päästä Banksyn näyttely. Se pitää päästä katsomaan
Tuitsi
Maalaus on Symposion ja teoksen 1. versio tai luonnos. Tekijä Akseli Gallen-Kallela 😀
Laura
Suuret kiitokset 😊
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
Kiinnostavalta kuulostavat museot ja herkulliselta näyttävä pizza. Mitä tuo kastike siinä onkaan?
Laura
jotakin tulista chilikastiketta, oli kyllä hyvää. ei liian polttavaa.
Pirkko / Meriharakka
Serlachiuksen museokokonaisuus on kyllä upea! Kävimme siellä joitakin vuosia sitten, mutta vain osa noista näyttelyistähän ovat sillä lailla pysyviä, että voisi ajatella, että tämä museo on jo nähty, eli tuo kestäisi tietysti vierailun ainakin kerran vuodessa.
Pääkaupunkiseudulta tuonne on kuitenkin hiukan matkaa, joten ihan kevyesti sinne ei tule lähdettyä. Tosin, ainakin aikaan ennen koronaa, sinne pääsi melko kevyesti juna + toinen juna + museon bussi -yhdistelmällä, itse koko matkaa ajamattakin.
Sandra / The Present is Perfect
Ihan hävettää myöntää, että en ole okskaan Serlachiuksessa käynyt, vaikka olen kotoisin Mäntän naapurikunnasta Juupajoelta. Nyt ainakin näytti niin väljältä, että voisi hyvin uskaltaakin poiketa.